søndag den 16. januar 2011

ANALYSE

Selv om der er mange studiekammerater som har lagt notater ind fra Karen Møller-Jensens undervisningsdage, vil jeg også forsøge at få styr på mine egne notater her på bloggen. Jeg havde desværre et sygt barn tirsdag, og har derfor kun "viden" fra mandag.

Teksten som skulle læses til Karens timer og som der refereres til i nedenstående er; kap. 12 "individ, institution og samfund" af Carsten Pedersen, i Samfundet i pædagogisk arbejde, red. af Carsten Schou og Carsten Pedersen, 2. udg. 2008.

Casestudies omhandler et generelt problem. Opgaven er at identificere problemet og dets kompleksitet og gennem analysen kunne anvise mulige pædagogiske handle -og løsningsmodeller.

Case studies: Kendetegnes ved at beskrive en social situation, emperisk information med mange vinkler.

Analyse: Identificere et problem, finde dilemmaer i casen, og vælge ud.

Begreber: Hvilke begreber skal casen analyseres med? (F.eks. etik, magt, omsorg, interaktioner...).


Et feltarbejde er en deltagerobservation, som påvirkes af observatørens syn på "problemet".


                                AKTIVITETER_______________AKTØRER
                                                  \                                    / 
                                                   \                                  /
                                                    \                                / 
                                                          social situation                                          Makroanalyse
                                                       \                          /       perspektivering /--->  større kontekst
                                                         \                      /         generalisering /          (samfund)
                                                           \                  /                               /
                                                             \              /                                /
                                                               \          /                 -------------/
                                                                 \      /                  /                For at gøre det gyldigt,
                                                           LOKALITET           /                  skal det overføres til
                                                       - skal afgrænses       /                   en større kontekst.
                                                      Kaldes Mikroanalyse




En kulturanalyse:

               VÆRDI                              HANDLINGER                                 ARTEFAKTER                
            forestillinger            Hvad mennesker gør, når de gør noget       genstande/teknologi         
                             
Tavs kulturel viden                            Vaner/Adfærd                           Med hvad gør man det?
(habitus)                               Gør man så det man udtrykker
Indirekte:                                            siger/mener?
Gestik, mimik,
kropssprog

Den udtrykte viden                                         
Direkte:
bevidst; sprog             ====>         HVAD DER GØRES      ====>     ER DER BELÆG?

                                                                                                                                                

Herefter "mikro"analyserede vi situationen "Karen" s. 327-328

Lokalitet: Strandvænget, hus 17, ved et bord.
Aktører: En gruppe ansatte, en beboer, en "undercover" journalist.
Aktiviteter: Privat samtale personalet imellem. Beboeren slår sig gentagne gange i hovedet med klagende lyde. Ansat giver besked til beboer. Ansatte griner.

Benjamin Blooms taxonomi:
En analyse indebærer at man kan nedbryde en helhed i elementer, med henblik på en nærmere undersøgelse, f.eks. en organisation i delsystemer, for at afdække samspil.

"Strandvænget-casen" i teksten analyseres i kronologisk rækkefølge.

1   2   3   4   5   6   ---->



Den hermaneutiske spiral:



Facts: Institutionstype, de ansatte.
Aspekter kan bl.a. være:  Etik, selvbestemmelse, magt, omsorgssvigt, den enkeltes udvikling og behov.
Modsætninger: teori <--->praksis, lov<--->praksis, målsætning<--->praksis, menneskesyn<--->praksis.
180 grader: Prøv at se det modsatte, f.eks. inklusion/eksklusion. Begrundelse for at det valgte er godt/skidt, hvorfor gør vi det vi gør/eller hvorfor gør vi det ikke og hvad kan gøres istedet for.
Metaforer: Skærper opmærksomheden.
Helhed: Giver forståelse og gør det betydningsfuldt.


Brudlinjer: Figur 12.1 s. 346, kan bruges som analysemodel til eksamen. Styring/selvstyring <===> centralisering/decentralisering skal være i balance. (Ofman, 2002).

"For meget af det gode" = overdrivelse.

Individualisering <--------------------------------------------------------Institutionalisering (centralisering)
                                               Radikalisering                                     Ret&pligt
                                                                                              (lovbeskrevet"det enkelte individ")

Individualiseringens menneskelige konsekvenser, jf. Hammershøj og Giddens, s. 335-338:

Nogle mennesker er ikke i stand til at leve op til selvrealiseringskravet, dette kan bevirke; 
  • Hæmmet sans for selvdannelse
  • Afhopperfornemmelser ved selvdannelse
  • Utilstrækkelighedsfornemmelser ved selvdannelse
  • Almagtsfornemmelser  ved selvdannelse
  • Oprørsfornemmelser ved selvdannelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar