søndag den 27. februar 2011

Uge 8

Ugen hvor jeg bare ikke orkede at forholde mig til studierelevant stof før idag, søndag...  Og så skal jeg da lige love for jeg fik travlt med, at læse til på tirsdag!... Imorgen står den nemlig på studiegruppearbejde.
Jeg har fået ordnet at vi kan lave vores SKB-feltarbejde i den institution hvor jeg arbejder :0), så er det på plads, og vi kan koncentrere os om aktiviteten.

Ugens undervisning handlede i pædagogik med Lisbeth om menneskesyn og udvikling/-læringsssyn.

Hvordan foregår udvikling?...
Lisbeth havde konstrueret en firfeltsfigur opdelt horisontalt af menneskesynet; på den ene side idealistisk(indre styring) og på den anden side materialistisk(ydre styring).  Vertikalt ligger udviklings/-læringssynet; i den ene ende mekanisk og med modpolen dialektisk.

Mekanisk: Udvikling foregår upåvirket af andre faktorer.
Dialektisk: Udvikling drives frem i en vekselvirkning mellem modstridende kræfter (indre/ydre styring).
Materialistisk: Udvikling sker via indtryk fra den materielle(ydre) omverden.
Idealistisk: Udvikling sker via indre tankeprocesser, indre psykisk struktur.


Tre forskellige udviklingssyn (Clausen-Clausen)

  • Vi udvikler os indefra (gror selv)
  • Vi udvikler os udefra (tomt kar, der fyldes på)
  • Vi udvikler os i dynamik med omverdenen

Tre former for læringsrum (Unni Lind)

  • Pædagogskabt læring -Går foran brugeren (ydre styring)
  • Pædagog støttet læring -Går ved siden af brugeren (dialektisk læringssyn)
  • Brugerskabt læring -Går bagved brugeren (Idealistisk menneskesyn)
-Vi talte på klassen om alle tre former for læringsrum er tilstede i den pædagogiske praksis, nogle steder mere blandet end andre. Formålet med den pædagogiske praksis må være at brugeren lærer at "klare sig selv", men for at nå dertil må pædagogen, først "vise vejen" og dernæst støtte brugeren i sin udvikling.

Tilsidst fik vi et ark om kritisk læsning/teksbearbejdning - hvordan man bør læse fagtekster, for at komme bag om teksten.

En spændende formiddag, efterfulgt af nogle endnu mere "spændende" SKB-timer med Susanne.

Vi startede lige faget med en test!...Wow den øverste etage skulle godt nok lige på overarbejde!!!
Heldigvis gennemgik Susanne testen efterfølgende, så vi fik en ide´om, vi var på rette kurs.

Dernæst fik vi en gruppeopgave om; hvad pædagogen skal og kan bruge viden om sundhed til, i den pædagogiske praksis? Omdrejningspunkterne skulle være;

  •  Sundhedsopfattelserne - WHO's definition på sundhed samt det brede positive sundhedsbegreb.
  • Sundhedsfremme og forebyggelse - eksempler herpå.
  • Videnskabsperspektiverne - naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanvidenskabelige perspektiv.
  • OAS, kost&hygiejne samt bevægelse kunne også inddrages.
Efter at ha' arbejdet i studiegruppen (Carsten og Solveig, Dorte var desværre fraværende) fremlagde vi hvad vi havde snakket om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar