TRAS står for ”tidlig registrering af sprogudvikling” og er et skema som er beregnet til, at følge 2-5 årige børns sprogudvikling. Skemaet kan være med til at styrke eller svække en idé om, at barnets sprogudvikling er forsinket eller forstyrret. Til sin vurdering anvendes yderligere pædagogiske observationer, måske forældrenes iagttagelser samt evt. andre tests og værktøjer. Hvis barnets udvikling ikke er alderssvarende, bør tværprofessionelle samarbejdspartnere kontaktes.
Forsinket sprogudvikling eller sproglige vanskeligheder kan hæmme børns udbytte af bl.a. kommunikation med andre, fælles aktiviteter, leg og historier. Manglende forståelse for sproget eller vanskeligheder ved at udtrykke sig forståeligt, har betydning for barnets trivsel og senere læseudvikling.
Sprogvanskelighederne deles op i fire grupper;
a) Vanskeligheder med sprogforståelse (impressive vanskeligheder)
b) Vanskeligheder med sprogproduktion (ekspressive vanskeligheder)
c) Vanskeligheder med sproglyde (fonologiske vanskeligheder)
d) Vanskeligheder med sprogbrug (pragmatiske vanskeligheder)
En tidlig indsats kan være med til, at forebygge forskellige vanskeligheder i barnets udvikling. Baggrunden for TRAS-materialets udvikling, er netop et professionelt ønske om et let anvendeligt og effektivt redskab, til at få overblik over et barns sprogudvikling.
TRAS-skemaet består af tre overordnede udviklingsområder:
1. Samspil, kommunikation og opmærksomhed – Det blå område
2. Sprogforståelse og sproglig bevidsthed – Det røde område
3. Udtale, ordforråd og sætningsproduktion – Det grønne område
Skemaet er opbygget som et hjul. Rundt i skemaet er udviklingsområderne og udad i hjulet er barnets alder inddelt i tre perioder; 2-3 år, 3-4 år og 4-5 år.
Når man første gang udfylder skemaet, begynder man altid med spørgsmålene til børn 2-3 år, for at sikre sig barnet har gennemgået alle trin i udviklingen. Er man i tvivl om nogle spørgsmål, er det en god idé at observere og skrive ned i en periode. En baggrundsviden om de enkelte udviklingsområder og alderstrin er nødvendig for, at kunne udfylde skemaet korrekt.
Ved udfyldelse af skemaet, hvis færdigheden beherskes, skraveres det tilhørende felt helt. Hvis færdigheden kun er delvis til stede, skraveres feltet delvist. Hvis færdigheden endnu ikke er påbegyndt lades feltet stå tomt. Det udfyldte skema danner grundlag for en samtale med barnets forældre, for videre samarbejde omkring barnets positive sprogudvikling.
KILDER:
Thomsen, Inge Benn; TRAS - En vejledning, 2003, Specialpædagogisk forlag.
Hagtvet, Bente Eriksen; Sprogstimulering, 2004, alinea. Kap. 3.
Websted via systime, 2010: Sprogtilegnelse TRAS; http://sprogtilegnelse.via.systime.dk/index.php?id=521, læst marts 2011.
Websted Undervisningsministeriet: Tidlig indsats, 2004; http://pub.uvm.dk/2004/tidligindsats/kap03.html, læst marts 2011.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar