mandag den 21. juni 2010

DET TVÆRPROFESSIONELLE SAMARBEJDE

Jeg havde virkelig glædet mig til at komme på via igen, og hvor var det dejligt at se jer!
Jeg er forundret over hvor hurtigt man lukker ned for den afdeling i øverste etage, som handler om at læse, forstå og omsætte studierelevant stof. Jeg håber godt nok ikke, det tager lige så lang tid, at få "studieafdelingen" op at køre, som sidste år!!!...

Tema 2 handler om det tværprofessionelle samarbejde, og er et 10 ugers forløb, med en afsluttende skriftlig eksamensopgave.

Vi har idag talt om forskellige måder at forstå "profession" på, betydningen af "status" og hvilke faktorer som kan være statusgivende, b.la. magt, uddannelseslængde, løn, uddannelsens optagelseskrav og evnene til at monopolisere. Vi har også snakket om hvilke samarbejdspartnere vi kan støde på i det tværprofessionelle arbejde.
Efterfølgende arbejdede vi, gruppevis, med at behandle de tekster, som var litteratur til idag.

Højholdt, Andy; "den tværprofessionelle praktiker" , indledningen.
Hansen, C. Yndigegn "Nu trækker vi på samme hammel", Socialministeriet s. 23-40
Ejrnæs, Morten; "Faglighed og tværfaglighed",

De spørgsmål vi stillede til teksterne var:
1. Hvilken type tekst er der tale om?
2. Hvad er de vigtigste pointer?
3. Hvad ved jeg, efter at have læst teksten, som jeg ikke vidste før?
4. Passer det med min praksiserfaring?
5. Hvordan kan teksten bruges i studiet af det tværprofessionelle samarbejde?

En god måde at få det væsentlige frem i en tekst på, men også meget omfattende og tidskrævende. Nok ikke noget man skal gøre hver gang man læser en tekst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar