søndag den 29. august 2010

DET TVÆRPROFESSIONELLE SAMARBEJDE

Ved IIS-undervisningen tirsdag d. 24/8 kom Inge Marie lidt nærmere ind på den skriftlige eksamensopgave.
Vi snakkede om hvad der kan fremme eller hæmme det tværprofessionelle samarbejde:

PROFESSION
-Ved at anvende en bestemt teori, eller tilhøre en bestemt profession, anskuer man virkeligheden med et bestemt blik, som ikke nødvendigvis er det samme blik andre har. (Systemteori – Nicklas Luhmann).

SOCIALRETSLIG SAMMENHÆNG
-I loven står hvad man SKAL. Den socialretslige sammenhæng er derved den normative baggrund, der angiver retningslinjerne, som samler samarbejdspartnerne om det som er fælles. Altså den juridiske baggrund.
Man har en personlig pligt til at underrette. Hvis en anden profession siger ”det klarer I fint her”, skal man stadig vejre sagen, da der er et personligt ansvar i forbindelse med underretning.

ORGANISATORISK TILGANG-Økonomi er ofte en afgørende faktor for hvordan sagerne løses. Kommunernes økonomi kan derved demontere det vi skal, jævnfør loven. (Igen den systemteoretiske tilgang – vi er alle et system…)

INDIVID
-Det er vigtigt at holde fokus på det eller de individ(er) som er midtpunktet for det tværprofessionelle samarbejde – Husk derfor etik, moral og kernefaglighed!


Vi genopfriskede også hvordan vi bruger socialpædagogisk regelsamling, at loven og bekendtgørelserne gælder, vejledninger er vejledende.
Tavshedspligt kap. 8 i forvaltningsloven.
Vejledning om tavshedspligtsregler 30 nov. 2006 kap. 3 om tværfagligt samarbejde.
Vejledning om særlig støtte til børn og unge og deres familier 5. dec. 2006 Bagerst i vejl. findes bilagHer står om Tavshedspligt.
Underretningspligt
Oplysningspligt
Servicelovens regler vedrørende råd og vejledning.

Den nye lovsamling er netop udgivet, den kan downloades på www.social.dk. Der er bl.a. en lovændring; lov nr. 628 ændring d. 11. juni 2010


Tilsidst skitserede IngeMarie hvilke samarbejdspartnere man kan benytte sig af i tilfælde af man er ”stødt på grund” i det pædagogiske arbejde, eller er foruroliget/bekymret over noget i forhold til et barn/bruger.

Figuren er grundlæggende, og kan tilføjes mange andre professioner, bl.a. lærere, læger, sygeplejesker, SOSU-assistenter, tale-pædagoger, vejledningspædagoger, psykologer, fysioterapeuter, ergoterapeuter, kriminalforsorgen, familiekonsulenter etc…
VISO §13 er videns –og specialrådgivningsorganisation, Serviceloven kap. 4., jævnfør sundhedsplejeske – bekendtgørelse om forebyggende sundhedsydelser for børn og unge – inddrage forældrene. Socialforvaltningen se serviceloven §10-11.

...ØV den figur jeg havde lavet, kan jeg ikke overføre, da det er en xps.fil. Nogen som ved hvordan jeg får den lavet om? Det skal vel være en HTML.fil for, at det kan komme ind på bloggen, eller hva'???

1 kommentar:

  1. Wauw, det ser godt ud! Du er kommet godt igang med indholdet og har fundet et rigtigt flot layout til din blog. Jeg glæder mig til at læse med. :-)

    /Erika :-)

    SvarSlet