lørdag den 25. september 2010

INTERVIEW

Spørgsmål til en småbørnspsykolog vedr. profession og tværprofessionelt samarbejde i tværfagligt team omkring et barn i mistrivsel.

Forskningsspørgsmål:
Hvordan kan pædagoger, og psykologer i kommunens tværfaglige team, samarbejde omkring et barn i mistrivsel, i institution 0-6 år?

Interviewspørgsmål:
1) Hvilke opgaver føler du er vigtige for dig, i dit arbejde som psykolog?



2) Hvilken betydning har det tværfaglige samarbejde for indsatsen med børn i mistrivsel?



3) Hvilken betydning har psykologen (din egen), for et barn som mistrives, i det tværfaglige samarbejde?



4) Hvilken betydning mener du de andre professioner har, for et barn som mistrives, i det tværprofessionelle samarbejde?



5) Hvilket indtryk har du af pædagogernes kompetencer, i forhold til det tværfaglige samarbejde?



6) Føler du pædagogerne er fagligt godt nok uddannet til, at arbejde med de løsningsforslag der samarbejdes om i det tværfaglige team?



7) Hvordan vurderer du pædagogernes indsats i den konkrete case, og hvad kunne næste skridt være?



8) Hvilke tegn ser du efter i tilfælde af mistrivsel ved et barn, og hvordan vurderer du dem?



9) Hvornår synes du en underretning til forvaltningen er passende?



10) Hvordan synes du det tværfaglige samarbejde kan blive bedre, hvad kan de forskellige professioner gøre anderledes for, at sikre gode resultater for børn, som ikke trives?


Metode:
Jeg har valgt at lave et semistruktureret interview, efter den kvalitative metode. Der afsættes ca. ½ time til interviewet og det vil blive optaget på diktafon. Jeg vil efterfølgende transskribere interviewet, eller, af opgaven vigtige dele, som efterfølgende vil blive brugt som analyseredskab.

4 kommentarer:

  1. Held og lykke med dit interview.

    Susanne her bedt os om at stille to faglige spørgsmål til den blog vi skal kommenterer.

    Efter at have læst din case og dine spørgsmål til interview med en småbarnspsykolog samt med udgangspunkt i undervisningen til Tema 2, har jeg følgende spørgsmål:

    1. Hvilke udfordringer ser du, at man som professionel står over for i professionel-professionel-relationen?

    2. Hvilken samarbejdsform ser du, at man som pædagog har med en småbarnspsykolog?

    Ses mandag :-)

    SvarSlet
  2. Tak Solveig :0)
    Svar til dine spørgsmål:
    1) De udfordringer man kan står overfor i det tværprofessionelle samarbejde, kan bl.a. handle om fagets status "hvilken profession er mest værd". Dette kan bevirke at kommunikationen kommer til at handle om professionernes indbyrdes relation, istedet for til "sagen" eller i min cases tilfælde barnet.
    De forventninger de forskellige professioner har til hinanden kan også være en udfordring, især hvis samarbejdspartneren ikke lever op til ens egne forventinger.
    Jeg ser derfor kommunikation som den store udfordring i professionel-professionel relationen.

    2)Jeg tænker den samarbejdsform man som pædagog kan have med en småbørnspsykolog, kan være som råd og vejledning hvor pædagogens faglighed længere ikke rækker, eller som supervision ved bekymring omkring et barn.

    Håber det er svar nok på dit spørgsmål, ellers må jeg prøve igen ;0)

    SvarSlet
  3. Hej Anette,

    Du har en super spændende blog!

    Vedr. dit svar nummer 2 kunne man være lidt fræk og spørge, om dit svar ikke implicit indeholder en forforståelse af pædagogen, som en slags underhund i forhold til psykologen. Kunne det ikke tænkes, at pædagogen var i besiddelse af noget viden, som psykologen kunne profitere af?

    SvarSlet
  4. Hej Erika

    Jeg har faktisk tænkt lidt det samme, for vi søger jo egentlig først hjælp hos psykologen, når vi "støder på grund", og hvad er årsagen til dette?
    Jeg håber at mit interview med psykologen idag, kan gøre det lidt mere klart, hvad psykologen kan bruge pædagogen til :0)

    SvarSlet