Susanne gave os en opgave mandag d. 4/10, som skulle besvares kort:
case:
Irene er 9 år og har fået stillet diagnosen ADHA. Irene bor hjemme hos hendes ene forsørgende mor, sammen med hendes 3 større søskende på 14, 16 og 17 år - de har ikke samme far. Irene besøger hendes arbejdsløse og alkoholiske far hver anden weekend - forældrene har fælles forældremyndighed over Irene.
Irene har lige skiftet skole for et ½ år siden og er nu kommet over i en anden specialklasse, hvor hun har fået tilknyttet en fast pædagog (pædagogerne har to elever hver). Men Irene trives ikke på den nye skole. Hun græder en del når hun er i skolen og virker meget indadvendt.
Derhjemme har moderen svært ved at tackle Irenes ændrede humør og opførsel, det påvirker naturligvis hele familien, hendes større søskende viser også meget lidt forståelse for, at de hele tiden skal vise hensyn til Irene.
Derudover har moderen også kun lidt overskud til at tage sig af Irene og hendes søskende, både fordi hun dels lige er blevet sygemeldt med et dårligt knæ, og dels pga. hun har fået en ny kæreste, som hun bruger meget af sin tid på. Det sker ofte at de større søskende flere gange i ugen må hente Irene fra skole, handle ind og selv lave mad (hvilket vil sige fastfood, slik, chips og sodavand)
Irene har i den sidste tid været regelmæssigt på besøg hos hendes far, men det viser sig også at være problemer der, da faren ofte lader hende være alene i flere timer under påskud af, at han lige skal noget vigtigt. For at overtale Irene har hun fået en masse slik samt fået lov til at se video/fjernsyn, imens han er ude. Når han så kommer hjem er han fuld og går i seng for at sove rusen ud, uden at give Irene noget at spise.
Familiens sagsbehandler har besluttet at hjælpe Irene og hendes familie ved at ansætte en hjemmevejleder som er udannet pædagog.
Spørgsmål til casen:
Lav en liste over de tværprofessionelle partnere som er relevante at inddrage i arbejdet med casen.
Hvad ved du om den rolle, som andre professionelle spiller/kan spille for Irene og hendes familie?
Hvad ved du om den rolle, som forældre og andre ikke professionelle spiller/kan spille for Irene og hendes familie
Din rolle som professionel
Hvilke værdier er din indsats funderet på?
Hvad har Irene og hendes familie reelt behov for?
Nævn 1-2 elementer fra hver udviklingsfelt i udviklingskompasset som du finder relevant i forhold til casen
Svar:
1. Lærere, Socialrådgiver, Læge
2. De professionelle spiller en stor rolle, da de må tage initiativ til at ændre Irenes dårlige trivsel. Deres tværfaglige samarbejde er vigtigt i forhold til at få afdækket hvorfor hun ikke trives, og i samarbejde med forældrene finde ud af hvad indsatsen skal være.
Pædagogernes rolle er at skabe trivsel for Irene som har særlige behov, og opdage samt handle på ændret humør og adfærd.
Lærernes rolle er deres speciale i at undervise børn med særlige behov.
Socialrådgiverens rolle er at lede det tværfaglige møde, samt være bindeled til forvaltningsmyndigheden, i tilfælde at skærpede omstændigheder.
Lægens rolle er kendskabet til familien og dens forudgående historie. Lægen har også kendskab til alkoholisme og kan hjælpe, råde og vejlede faderen herom. Lægen kan undersøge moderens knæ, vejlede om sundhed og har indsigt i sygemeldinger.
3. Familiens rolle er af stor betydning for Irenes trivsel, og iht. lovgivning og deres store betydning, skal den også inddrages og påtage sig et ansvar i forhold til Irenes liv. Hermed forstås at de professionelle har en stor opgave i at få familien til at påtage sig deres ansvar for Irenes trivsel.
4. Mine professionelle værdier er baseret på medmenneskelighed, respekt og rummelighed. Ansvarlighed overfor samarbejdet med forældre og andre professionelle, forholder mig fagligt og sagligt til opgaven, med det formål at forbedre livsbetingelserne for Irene.
5. Jeg tror Irenes forældre har brug for, at der er nogen som spørger ind til hvordan de har det. Det er tydeligt at faderen har store problemer, og hos mor har Irene heller ikke nogen tryk base lige i øjeblikket. Hverken mor eller far er klar over hvordan de påvirker Irene, fordi de har nok at gøre med deres egne problemer. Deres børn er loyale og de siger ikke noget, men de reagerer på uforudsigeligheden. Derfor er de professionelle som berører Irene til daglig, nød til at tage affære. Sagsbehandlerens beslutning om at ansætte en hjemmevejleder, med det formål at hjælpe i familien, er god. Det er dog også nødvendigt at se på om familien har brug for aflastning i en periode eller evt. en dag i ugen, så de kan komme på fode og få overskud igen. Tidsperspektivet og opgavebeskrivelsen for hjemmevejlederens arbejde, skal være tydelig. Observationer og refleksioner over Irene og familiens udvikling skal følges nøje, og behandles derefter.
6. Udviklingskompasset
Sociologiske og kulturanalytiske udviklingsfelt:
Rummelighed og respekt for forældrene, forståelse for situationen.
Relationer
Trivsel og udvikling
Pædagogiske udviklingsfelt:
Ansvar overfor opgaven
Refleksion
Etik og faglighed, bl.a. IOT-blomsten (s. 120)
Organisatoriske udviklingsfelt:
Det tværfaglige samarbejdes betydning for familiens udvikling.
Rammesætning for samarbejdet
Fælles mål
Kommunikation
Didaktiske udviklingsfelt:
Hjælpens indhold, mål og overvejelser
Samarbejdsrelationer.
Hej Anette
SvarSletDet er nogle gode svar, du har lavet med hensyn til opgaven fra Susanne. Det har du jo helt styr på :0)
Du skriver noget om en IOT blomst på s. 120. Hvad står den for?
Hej Anette
SvarSletFlot besvarelse af casen, særligt finder jeg godt at du også har øje for familiens behov for støtte til at tage ansvar for, at fungere som en helhed. Held og lykke med din opgave.
Hilsen
Susanne Baumann Ravn