søndag den 29. maj 2011

PÆDAGOGISK TÆNKER

HVILKE GRUNDLÆGGENDE VÆRDIER BYGGER TEKSTENS UDSAGN PÅ, OG HVORDAN BEGRUNDES DET I TEKSTEN?

Maria Montessori var af den opfattelse, at barnet ikke kun skulle udvikles legemligt, men også åndeligt og mente derfor, at barnets omgivelser skulle tilføre næring til barnets intelligens.[1] Maria Montessori så barnet, som skaber af ”menneskeheden” og derfor skulle det have den bedste pleje og omsorg, det kunne få. Hun påkaldte samfundet, at give børnene sociale rettigheder. Der måtte indrettes en verden, hvori barnet kunne føle sig hjemme,[2] og hun så forældrene som formyndere, der skulle beskytte og tage sig af deres børn og kæmpe for, at barnets rettigheder opnåede fuld anerkendelse, overalt i verden.[3]

Maria Montessori viede sit arbejde til barndommen og børnene, idet hun mente at de besad menneskehedens hemmelighed, nøglen til livet. Og for at menneskeheden ikke skulle gå i forfald, ønskede hun at forstå barnet og lede det hvorhen dets natur synes, at skulle hen.
Det beskrives så smukt i forordet i bogen; ”Barndommens Gåde” fra 1957, redigeret og oversat til dansk i 1963;

”Barndommens sociale spørgsmål kan lignes ved en lille plante, der lige akkurat er dukket op ad jorden, og som vækker vor beundring ved sit friske udseende. Men vi vil let kunne overbevise os om, at denne lille plante har faste og dybe rødder, som ikke let lader sig rykke op. Vi må grave, og grave dybt endda, for at gøre den opdagelse, at disse rødder breder sig i alle retninger og langt bort, ganske som en labyrint. Skulle denne lille plante rykkes op med rode, måtte al jorden uden om den fjernes”[4].

Maria Montessori tog udgangspunkt i, at der altid var en årsag, til den måde barnet reagerede og på og hvad det foretog sig, og ikke bare et udslag af ”uartighed” eller dårligt ”lune”. Hun mente, at voksne skulle højne sig fra, at være barnets ”blinde hersker og tyranniske dommer”, og i stedet forsøge, at tyde den gåde barnet havde givet, f.eks. i form af en uigennemskuelig reaktion.[5]



[1] Montessori, Maria (1919) s. 9
[2] Montessori, Maria (1957) s. 246
[3] Montessori, Maria (1957) s. 238
[4] Montessori, Maria (1957) s. 8
[5] Montessori, Maria (1957) s. 83-84
_________________________________
Litteratur:
Montessori, Maria; "Barndommens Gåde", 1957, 6.udgave, Borgens forlag, Ringsted.
Montessori, Maria; "Haandbog i Montessori metoden", 1919, V. Pios boghandel, København.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar