Emne: Pædagogisk arbejde med børns sproglige udvikling, selvstændighed og demokratiforståelse gennem filosofiske samtaler, i dagtilbud 3-6 år.
Målgruppe: Dagtilbud 3-6 år.Problemformulering: Hvordan kan pædagoger arbejde med filosofiske samtaler i dagtilbud 3-6 år, med henblik på at styrke barnets sproglige udvikling, selvstændighed og demokratiforståelse?
Indgangsvinkel: Skabe trygge rammer for den filosofiske samtale i børnehaven, for at styrke barnets alsidige personlige udvikling, skærpe barnets demokratiforståelse og sproglige opmærksomhed.
Metoder, samtaletemaer og forberedende planlægning: Et pædagogisk forløb, ”filosofiske samtaler i børnehaven” planlægges ud fra teoretiske overvejelser og vha. SMTTE-metoden. Forløbet har rødder i læreplanstemaerne; alsidig personlig udvikling, sociale kompetencer, sproglig udvikling samt kulturelle udtryksformer og værdier.Samtaletemaerne kan være; … (Jeg tænker i første omgang, at temaerne kan tage udgangspunkt i barnets hverdag, f.eks. hvad er en familie, hvem er en mor, hvem er en far, hvem er jeg og hvem er du, hvem bestemmer i børnehaven – hjemme – over dig, hvad er en ven, hvad vil det sig at være god/ond, hvad er et ord, hvad er et spørgsmål, hvad er et svar, hvad er en forklaring…) Begreberne som de filosofiske samtaler drejer sig om, kan videre udtrykkes og bearbejdes for den enkelte via tegninger, maleri, drama etc...
Teori, belæg og begrundelse:
• Litteratur: Olsholt, Lahaise og Schjelderup (2008): Filosofiske samtaler i barnehagen. Å tabarns tenkning på alvor. Oslo: Kommuneforlaget.
• Børresen og Malmhester (2008): Filosofere i barnehagen. Oslo: Fagbokforlaget.
• For anden litteratur om filosofi med børn generelt: www.filosofipatruljen.dk/laes-mere
• For beskrivelse af flere norske børnehave-projekter : www.buf.no
• ….
Evaluering: Evaluering må ske på baggrund af børnenes vurdering af ”før og nu”. For at fortsætte den opmærksomhed, som barnet har fået i forbindelse med de filosofiske samtaler, kan et børneinterview være en evalueringsmetode. –Eller en filosofisk samtale om ”før samtalerne og nu”. Evaluering kan samtidig også ske ved at interviewe sine kollegaer om forløbet ” Har forløbet ændret noget ved praksis”?...
Samtalerne kan optages med diktafon, eller videofilmes som analyse til at se forandringsprocessen.
Tegnene: Forhåbentligt er det muligt at se en udvikling i børnenes sproglige og sociale kompetencer. På de særligt sprogfattige børn kan man have lavet en TRAS inden forløbet, og efter forløbet med de filosofiske samtaler, skal disse børns sproglige udvikling gerne være forbedret.Samtidig skal det gerne være muligt, at opleve børnene er blevet bedre til at konflikthåndtere, altså færre konflikter i dagtilbuddet, fordi børnene har fået en forståelse for hinanden og deres egen rolle og forpligtelse i fællesskabet, og er blevet bedre til at udtrykke sig.
Lovgivning: Kilde; www.retsinformation.dk, d. 21/6 2011
Afsnit II
Dagtilbud til børn indtil skolestart
Kapitel 2
Formål, pædagogisk læreplan, sprogvurdering, børnemiljøvurdering m.v.
Formål for dagtilbud§ 7. Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring.
Stk. 2. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.
Stk. 3. Dagtilbud skal fremme børns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring.
Stk. 4. Dagtilbud skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Dagtilbud skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.
Stk. 5. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre en god overgang til skole ved at udvikle og understøtte grundlæggende kompetencer og lysten til at lære. Dagtilbud skal i samarbejde med skolerne skabe en sammenhængende overgang til skole og fritidstilbud.
Pædagogisk læreplan
§ 8. Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan for børn i aldersgruppen 0-2 år og børn i aldersgruppen fra 3 år til barnets skolestart. Den pædagogiske læreplan skal give rum for leg, læring og udvikling af børn i dagtilbud. Ved udarbejdelsen af den pædagogiske læreplan skal der tages hensyn til børnegruppens sammensætning.
Stk. 2. Den pædagogiske læreplan skal beskrive dagtilbuddets mål for børnenes læring inden for følgende temaer:
1) Alsidig personlig udvikling.
2) Sociale kompetencer.
3) Sproglig udvikling.
4) Krop og bevægelse.
5) Naturen og naturfænomener.
6) Kulturelle udtryksformer og værdier.
Stk. 3. Den pædagogiske læreplan skal beskrive relevante pædagogiske metoder og aktiviteter, der iværksættes for at nå målene, og hvordan læreplanen evalueres.
Stk. 4. Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvilke relevante pædagogiske metoder, aktiviteter og eventuelle mål, der opstilles og iværksættes for børn med særlige behov.
Stk. 5. Det skal endvidere fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan arbejdet med et godt børnemiljø, jf. § 7, stk. 1, bliver en integreret del af det pædagogiske arbejde. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.
Stk. 6. For dagplejen udarbejdes den pædagogiske læreplan samlet for alle dagplejehjem eller distrikter tilknyttet den kommunale dagpleje.
Det lyder rigtig spændende. Jeg kunne godt høre på dig, at du brændte for den filosofiske samtale. Jeg syntes også selv, det er inspirerende. Især efter vi så filmen med de lækre unger der fordybede sig i samtalen. Held og lykke med det hele ;0)
SvarSlet