Lisbeth lod os starte med at diskutere hvordan vi forstod begrebet kultur og kulturmødet.
Kultur er alt det menneskeskabte i et samfund. Det er grupper og samfund i større eller mindre sammenhæng. Det er de fælles træk for disse grupper, som kendetegner netop den kultur.
Forskellige kulturer har forskellige, men dog ligeværdige livsformer. For at blive en del af en kultur, tilegner man sig kulturens ritualer, sprog, vidensmængde etc., via en socialiseringsproces. Kulturen vedligeholder og skaber fælles identitet og virkelighed for "gruppen".
Alle mennesker antages at være kulturbærere. Når mennesker med forskellige kulturer mødes, kaldes det et kulturmøde. Et sådant møde opdages især når der er store forskelle i kulturerne.
Kilde: (Mørch, Susanne Idun; Individ, institution og samfund, (2009), academica, kap.9).
Lisbeth gennemgik undervisningsplanen, og vi arbejdede i vores grupper, med nogle spørgsmål som skal føre os frem til en problemformulering. Det var en omstændig måde at arbejde med en problemstilling på, men det er nok givet godt ud på sigt. Jeg tror man får lettere ved at holde fokus når først man har "tunet" sig ind på hvad man vil undersøge, og hvorfor man vil det, og hvordan. Vi var vidt omkring, men vi undrer os især over det faktum at en del dagtilbud ikke forholder sig til deres nedskrevne værdigrundlag, og hvilken konsekvens det har på børns identitetsdannelse, trivsel, udvikling, læring, inklusionsarbejdet og på længere sigt det samfundsmæssige perspektiv. Hvad skyldes det og hvordan kan vi udvikle en praksis hvor der bevidst arbejdes efter institutionens værdigrundlag? Det var en god øvelse i at afdække vilkårene for det pædagogiske arbejde.
Dagens læringsmål har for mig været; Kulturbegrebet og kulturmødet, samt øvelse i at afdække sociale, politiske og økonomiske vilkår for det pædagogiske arbejde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar