tirsdag den 1. november 2011

LIVSKVALITET

Undervisning af Susanne om livskvalitet. Tekster til læsning; "Livskvalitet - en udfordring" af Bjarne Lenau Henriksen, 2007, Gads Forlag. Kap. 2. Begrebet livskvalitet, samt Sigrid Brogaard Clausen og Peter Clausen, "pædagogik og livskvalitet", 2010, Hans Reizels forlag, s. 17-24.


Susanne fortalte om vores portfolio-opgave. En portfolio er en evaluerings -og arbejdsform som indeholder min egen refleksion over læreprocessen. Ved at benytte den Hermaneutiske erkendelsesspiral kan man reflektere over -og udvikle den pædagogiske praksis.  De spørgsmål jeg skal spørge mig selv om, og indskrive på bloggen efter hver undervisningsgang er:

1. Hvad har jeg lært i dagens undervisning/litteraturlæsning?
2. Hvordan kan jeg koble undervisningen sammen med læringsmålene?

Dagens læringsmål:
1.

I følge B.J. Henriksen er livskvalitetsbegrebet blevet simplificeret ved den kommercielle brug det er udsat for, men han understreger, at livskvalitet er mere og har en dybere betydning, end at få opfyldt forskellige tilfældige behov.

Den udbredte og accepterede opfattelse er at livskvalitet er = det gode liv. Livskvalitet er det enkelte menneskes helt personlige oplevelse af at noget er godt og ønsket. Livskvalitet er en proces, noget som hele tiden er på vej og er i udvikling.

B.J. Henriksen påpeger at der er forskel på betingelser og forudsætninger for livskvalitet og selve livskvaliteten.

Livskvalitetsarbejde er vigtigt, da målet i social -og sundhedsarbejdet netop er, at få mennesker til at få et bedre liv. Samtidigt er det nødvendigt at have den demokratiske dimension for øje, for at forebygge at der bliver trukket noget uønsket ned over hovedet på den enkelte bruger, som får en negativ påvirkning på livskvaliteten.

Den svenske psykolog, Madis Kajandi (1989) har lavet en bred og rummelig model over livskvalitetsbegrebet:


                       ________________LIVSKVALITET____________________
___________|___              _____________|____________                      ___|_____________
YDRE VILKÅR                   MELLEMMENNESKELIGE                          INDRE PSYKISK
______________               _________VILKÅR_________                       ___TILSTAND____
            |                                                 |                                                       |
______________               _________________________                       __________________
Bolig, arbejde,                          Partner, venner, forældre,                       Engagement, energi,
økonomi                                   egne børn                                             selvvirksomhed, frihed,
______________               _________________________                       selvtillid, selvaccept,
                                                                                                           tryghed, glæde,
                                                                                                           følelsesoplevelser.
                                                                                                          __________________


Siri Næss har hovedsagelig den indre psykiske tilstand som livskvalitetsbegreb. Siri Næss definerer et menneskes livskvalitet som afhængigt af, at mennesket; 1. er aktivt – 2. har gode mellemmenneskelige relationer – 3. har positive selverkendelser og 4. har en grundstemning af glæde.
Siri Næss fire hovedpunkter er et mere snævert livskvalitetsbegreb end Madis Kajandis definition af livskvalitetsbegrebet. Siri Næss forholder sig primært til menneskets subjektive oplevelser af deres liv, de bløde værdier. Værdier som denne målgruppes behov, ønsker og forventninger bygger på. Målgruppen bekymrer sig ikke om de ydre livsvilkår som fx bolig, arbejde og økonomi. en lidt snæver forståelse, mens Clausen og Clausen endvidere inddrager flow og lykke i livskvalitetsdiskussionen.

På klassen havde vi en frisk og livlig diskussion om den subjektive og objektive livskvaltitet og pædagogens rolle. Vi talte om ressourcetænkning og dialog om trivsel udvikling og læring. Det var længe siden vi havde haft sådan en diskussion, og jeg må sige at den var forfriskende og satte tingene lidt i perspektiv. :0)

I vores studiegrupper skulle vi lave nogle didaktiske overvejelser over hvordan vi vil inddrage livskvalitet i det pædagogiske arbejde. SMITTE-modellen skulle benyttes og fremlægges næste tirsdag.

2.
Jeg har fået en bredere viden og forståelse for livskvalitetsbegrebet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar