tirsdag den 8. november 2011

UGE 45

Mandag d. 7/11 mødtes vi i studiegruppen på Campus. Vi fik arbejdet os frem til et forløbigt emne og problemformulering. Vi talte om hvilken teoriindragelse der kan være relevant, hvilke CKF'ere der kommer i spil samt hvordan vi vil gribe feltundersøgelsen an.

Tirsdag d. 8/11 havde vi ½ times vejledning hos Lisbeth. Det var en god og konstruktiv vejledning, hvor Lisbeth stillede mange spørgsmål, for at få os til at tænke dybere i vores overvejelser og begrundelser.

Undervisningen efterfølgende drejede sig om inklusion i et deltagelsesperspektiv. Hertil havde vi læst Forskning Børn og Unge nr.10/2011 s. 4-19 om forebyggelse, samt Carsten Pedersen; "Inklusionens pædagogik", 2009, Hans Reizels forlag s. 105-123 -om den pædagogiske sag - et socialt inkluderende perspektiv.

Lisbeth lod os starte med at summe i grupper over spørgsmålene;

Hvad er Inklusion?
Inklusion er at være deltagende, og at ens initiativer bliver modtaget og respekteret i et fællesskab.
Inklusion er en etisk ret til at deltage i fællesskabet på lige fod med alle andre.

Hvordan inklusion?
Inklusion sker ved at arbejde med det sociale miljø - det fællesskab som individet skal være i´. Pædagogen skal lede mod inklusion gennem deltagelse.Udviklingsopgaven ligger i det sociale miljø, hos pædagogen og det enkelte barn/bruger.  
Pædagogen skal tænke barnets ressourcer i forhold til det fællesskab det kan/skal indgå i, og have et dobbeltblik i forhold til forskellige værdier.


Carsten Pedersens analysemodel s. 115, er god til at belyse et dobbeltblik mellem individ og fællesskab.


Lisbeth stillede os en "Walk and talk" opgave, hvor vi skulle konstruere 3 værdiudsagn ved at stille spørgsmålet "Hvad er godt?". Vi skulle indsætte værdierne i analysemodellen, for herefter at øve den.

Vores gruppe talte om 3 værdiudsagn;

1. Kollegial samarbejde er godt.

2. Det er godt at være selvstændig.


3. Fysisk aktivitet er godt.  


Herunder er selvstændighed analyseret med modellen:
Dagens læringsmål:  Jeg har fået en viden og forståelse for inklusion i et deltagerperspektiv.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar