fredag den 25. november 2011

Uge 47

I tirsdags var studiegruppen på feltarbejde, i et dagtilbud der arbejder med VIDA+ projektet, hvilket er et inklusionsprojekt for særligt udsatte børn  + forældreinddragelse. I dette dagtilbud har de ingen børn som er særligt udsatte, men de havde samtidig svært ved, at definere begrebet "udsatte børn".
På stedet lavede vi iagttagelser, af de samspil der var mellem barn-barn og voksen-barn i nogle voksenstyrede aktiviteter samt til samling og frokost.
Nogle dage forinden havde vi sendt dem vores interviewspørgsmål, og efter frokost afholdte vi et interview på baggrund af spørgsmålene, med to pædagoger fra stedet. De gav sig rigtig god tid til os, og det var rart at komme som studerende og føle sig velkommen.
Det var en rigtig spændende dag, hvor jeg især havde fokus på dilemmaet mellem individ og fællesskab. Gennem mine iagttagelser gik det op for mig, hvor mange gange i løbet af en dag, man må træffe valg i enten den ene eller den anden retning, og hvor stor en inkluderende -eller ekskluderende indflydelse, det har på det enkelte individ.

Ugens læringsmål: Jeg har fået en større viden og forståelse for etik og fællesskab. Hvordan inklusion og eksklusion har en subjektiv betydning for udvikling, læring og identitetsdannelse, og jeg har set hvor svært det er at ændre et pædagogisk blik - en kultur - fra anerkendelsens subjektive forståelse til inklusionens betydning for fællesskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar