Vi skulle benytte metoden om "kritisk læsning", til at læse kap 3., Fremtidens børneinstitutioner skrevet af Erik Sigsgaard, i bogen; "Fællesskab i forskellighed" red. af Ulla Liberg og Carsten Schou, 2010, Akademisk forlag.
Formålet med at læse faglige tekster med et kritisk blik er, at det hjælper med at ’komme om bag teksten’. Spørgsmålene hertil er sammensat af Lisbeth, med inspiration fra videnskabsteoretisk litteratur eksempelvis Torsten Thurén: Videnskabsteori for begyndere.
Hvilket problem forsøger teksten at svare på?
Hvorfor er denne tekst blevet skrevet – formål?
Hvilke hovedsynspunkter er der i teksten – hvad er i fokus?
Hvad er tekstens nøgleord?
Hvordan er der argumenteret for påstandene - hvilke virkemidler bruger forfatteren for at nå sit mål?
Om forfatter og målgruppe.
Hvad er forfatterens baggrund?
Hvad er forfatterens interesser?
Hvem henvender teksten sig til?
Hvor har den været bragt?
Om din egen holdning:
Hvad finder du positivt?
Hvad finder du negativt/irriterende?
Hvad finder du interessant?
Hvad er sværest at forstå?
Jeg har måske svært ved helt at se hvor det vil føre os hen, hvis pædagogerne bare "slipper tøjlerne" og lader børnene leve deres liv, "som de selv vil". Så er vi vel tilbage til diskussionen fra 90'erne, om "det kompetente barn" og og de konsekvenser den misforståethed bragte med sig? "Så for meget og for lidt" kan gøre lige stor skade...
Lisbeth stillede yderligere spørgsmålene:
Hvad er serialitet - og hvad er det modsatte?
Serialitet er at være som de andre, et nummer i rækken og ikke tro at man er noget. Det modsatte er at insistere på sin ret til at være anderledes.
Hvad betyder Institutionalisering?
Institutionalisering er når regler, rammer, skemaer, kontrol, bedømmelse og sanktioner bliver utydelige og ubevidste handlinger - en særlig kultur.
Konsekvensen er at alle bliver og gør som andre. En fordel at vide hvad normen er, hvad man "skal og bør", men en ulempe i forhold til det enkelte barns identitetsdannelse og forståelse for mangfoldigheden.
Beskriv det gode barn/den gode borger:
Alle børn er "gode" på hver deres individuelle måde. Det er synet der ser på barnet, som afgør om det er "godt".
Vi talte om hvad identitet og dannelse er:
Identitet: En del af ens habitus, sit eget selvbillede, sin personlighed og livshistorie.
En filosofisk måde at tænke dannelse på er:
Dannelse: En proces som drejer sig om at blive myndig:
- At have dømmekraft (kritisk sans)
- At kunne (kompetencer)
- At være (skabe mening med tilværelsen, at være et individ, som kan finde mening med tilværelsen)
- At kunne handle, tænke og være på en vis måde. (Gustavsson, Bernt, 1998)
Vi så en film fra DR2 med Erik Sigsgaards skældudprojekt i en børnehave, Vognmandsparken; "Når mor og far er på arbejde".
Skældud er et overgreb både på børn og voksne.
Skældud kan ikke undgås, men det må ikke blive et mønster, en generel måde at klare tingene på.
Børn der griner sammen til hverdag, har det bedre end andre børn. (Per Ryt-Hansen, "Humor som pædagogisk redskab" i institution Bulderby).
Vi skal samtidig stadig huske at være tydelige i hvad vi vil og hvad vi ikke vil.
I Susannes timer så vi en kinesisk film "Why democracy" fra 2007.
Det var en barsk film om et forsøg på at indføre demokrati i skolen. Tre børn på 8 år skulle lave en valgkampagne som skulle ende i et demokratisk valg af en af dem, som klassens duks. Men når 8 årige børn - OG deres forældre ikke kender til andet end kommunismen og den kultur de er vant til, er det et umuligt projekt. Det var tydeligt at demokratiske dannelsesprocesser tager tid, og den måde de greb projektet an på, havde en negativ indflydelse på børnenes selvbillede.
Vi danner vores identitet i interaktion med andre; i fællesskaber, sociale arenaer, i relationer. Hvordan man ser sig selv og hvordan andre ser på én, er med til at forme identiteten. Spejling i andre og afprøvning af roller er en måde identiteten dannes på.
DAGENS LÆRINGSMÅL:
Jeg har fået en viden og forståelse for menneskers identitet og dannelsesprocesser - også i et filosofisk blik. v. Bernt Gustavsson. Jeg har fået en viden om hvad skældud det kan gøre ved ens selvfølelse, og hvordan man pædagogisk kan arbejde bevidst med barnets identitet og dannelsesprocesser uden skældud. Jeg har desuden fået øje på, hvor svært det kan være at ændre en kultur til en anden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar