Efter nogle gode timer med boldspil og spilhjulet i Dronningborghallen og endnu mere bevægelse med udgangspunkt i Bevægelseslegens 5 dimensioner, med vægt på sansemotorisk træning i K1 over middag, fik vi nogle spørgsmål af Mette.
1) Hvorfor skal vi bevæge os?
Ud fra naturvidenskabelig videnskabstradition skal vi bevæge os for at forebygge sygdomme. Det som kan måles og vejes, det som beror på fakta og videnskab. Der er belæg for at bevægelse kan erstatte bl.a. medicin til psykiske lidelser.
Ud fra en åndsvidenskabelig/fænomenologisk videnskabstradition skal vi bevæge os fordi det er via kroppen vi lærer om verden og om os selv. Bevægelse sætter dannelsesprocesser igang. Åndsvidenskaben er optaget af det hele menneske og den læreproces vi gennemgår undervejs. Det er her der er udviklingspotentiale, når vi arbejder med mennesker.
2) Diskuter Thomas Ziehes tanker om kontrafaktisk pædagogik.
Fokus skal være på det man lærer "af sig selv" i virkeligheden og om virkeligheden. At vi lærer andre at lære nyt på en anderledes måde.
3) Hvad kan spilhjulet bruges til?
Til at justere spillet efter brugerne, så alle er inkluderet og delagtiggjort. Der sker en dannelsesproces ved delagtiggørelse som demokratisk proces bl.a. ved "time out".
4) Hvad kan Antonovskys tanker bruges til i en bevægelseskontekst?
Ved brug af spilhjulet og justering af spillet, kan det give deltagerne en følelse af sammenhæng.
5) Hvad kan tankerne om flow bruges til i en bevægelseskontekst?
Spillet eller bevægelsesaktiviteten skal justeres så udfordringen passer til deltagerens kompetencer. Det er i flowzonen der finder læring sted, det er her vi trives.
6) Diskuter inklusion i en bevægelseskontekst.
Spilhulet giver pædagogen mulighed for at justere så alle inkluderes i spillet eller legen. Det kræver fantasi, kreativitet og ikke mindst øvelse og reflektion over egen praksis, at blive god til at justere så alle er inkluderet. Men vi må ikke lade være med at øve os, fordi vi synes det er svært!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar