Jeg er ikke helt igennem alle spørgsmål, og jeg ved heller ikke hvornår jeg bliver det, men her er i hvert fald lidt indtil videre:
1) Hvad er forskellen på det ”brede/positive” sundhedsbegreb og det ”snævre/negative” sundhedsbegreb?
- Forskellen er at det brede/positive sundhedsgreb medtænker livskvalitet, det som for det enkelte menneske betragtes som det gode liv, hvorimod det snævre/negative sundhedsbegreb kun drejer sig om det sygdomsfrie liv, altså fravær af sygdom.
2) Beskriv de 5 delkomponenter der er centralt for handlekompetencebegrebet
- Indsigt Begriber og handler ud fra det brede/positive sundhedsbegreb. Forståelse for forandringsstrategier.
- Engagement Lyst til at involvere sig i samfundets dynamiske forandringsprocesser.
- Visioner Skal kunne se formål og bevæggrunde, samt tænke kreativt og visionært.
- Handleerfaringer Individuelle og kollektive erfaringer med at indgå i dynamiske forandringsprocesser. Overvejelser om hvordan barrierer overvindes.
- Kritisk sans Interesse for at analysere bagvedliggende strukturer, betingelser og forudsætninger for fænomeners fremtræden.
3) Beskriv de 4 delkomponenter af almen karakter der også er knyttet til handlekompetencebegrebet
- Selvtillid
- Selvværd
- Samarbejdeevne
- Formuleringsevne mm.
4) Redegør for hvad de 4 videns dimensioner handler om
- Viden om effekter -Konsekvenser af en given adfærd, miljø og livsstil. Sundhedsoplysning, kampagner o.l. Naturvidenskabelig tilgang. Er udgangspunkt for vilje til at handle, men kan også forårsage engagementnedbrydelse og handlingslammelse.
- Viden om årsager - Hvorfor og under hvilke forhold vi bliver syge. Faktorer som truer vores livskvalitet. Uligheder i sundhed kan forklares heri, på baggrund af det samfundsfaglige, sociologiske og økonomiske perspektiv.
- Viden om forandringsstrategier - Mestring af eget liv, samt bidrage til ændring af samfundsmæssige levevilkår. Samarbejdsmodeller og copingsstrategier hjælper her, og er afgørende for en handlingsorienteret praksis.
- Viden om alternativer - Muligheder, støtte og overskud til at udvikle og forme sine egne fremtidsforestillinger. Familie, samfund, andre kulturer og andre relationer er her områder hvori inspiration kan hentes.
5) Hvad er formålet med at udvikle handlekompetence?
- Formålet er at det enkelte menneske med handlekompetence besidder viljen og evnen til at tage ansvar for sit eget og andres liv. Altså besidder evnen til at mestre eget liv med dets udfordringer (stressorer) og opnår derved oplevelsen af sammenhæng = livskvalitet.
6) Hvad er en handling?
a. Hvilke to forhold skal være opfyldt for at der er tale om en handling?
- 1) Deltagere/målgruppen skal være med til at sætte aktiviteten i gang.
- 2) Aktiviteten skal rette sig mod forandring af tingenes tilstand i sundhedsfremmende retning.
7) Hvad er forskellen på handling og handlekompetence?
- Man kan godt besidde kompetencen og viljen til forandring uden at handle, men man kan ikke handle uden at besidde handlekompetence.
8) Hvordan kan pædagogen i den pædagogiske praksis skabe rammerne for at børn, unge og brugere kan udvikle handlekompetence? – udtænk et forslag til hver specialiseringsretning
- Børn og Unge:
Hej Anette
SvarSletSom jeg skrev i min vejledningsmail til dig, vil jeg gerne læse og kommentere dit forslag til hvordan pædagogen kan skabe rammerne for at målgruppen kan udvikle handlekompetence
Hilsen
Susanne